कसले भन्दछ “ म राजनीतिज्ञ होइन भनेर ?

सन् १७८९ मा फ्रान्सेली राज्यक्रान्ति  पश्चात विश्वमा राजनैतिक संघर्षहरु एक पछि अर्को हुँदै घेरै देशहरुमा शुरु भए । युरोपमा  त्यसको पहिलो प्रभावहरु रहेको थियो । बिस्तारै यसिया सम्म पनि राजनैतिक परिवर्तनका संघर्षहरु सञ्चालनमा आए । दुई ओटा विश्वयुद्धहरु समेत मावन इतिहासमा राजनैतिक संघर्षकै रुपमा सम्पन्न भए । सबै राज्यक्रान्तिहरु समाजवादको स्थापना गर्न लक्षित देखिन्छन् । तीनीहरु केवल केहि कम्यनिष्ट समाजवाद र केहि प्रजातान्त्रिक समाजवादको आवरणमा मात्र फरक रहेका थिए ।

 यस्ता राज्यक्रान्तिका अगुवा ब्यक्तिहरु मध्ये केहिले हिंसात्मक बाटो र दमन नीति अख्तियार गरे भने केहिले अहिंसा र शान्तिपूर्ण आन्दोलन नीति अख्तियार गरे । ढिलो वा चाँडो दुवै सिद्धान्तहरुले राज्यक्रन्ति गर्न सफल भएको इतिहास छ । तर क्रान्ति पश्चात लक्षित गरेको समाजवादसंस्थागत् गर्नबाट भने धेरै नेतृत्वहरु असफल रहेको इतिहास छ ।

सन् १९३४ मा भारतको पटनामा काँग्रेस सोसलिष्ट पार्टी स्थापना भएको थियो । त्यस संगठनमा जन नायक वि.पी. कोइराला संगठित हुनुभएको कुरा पढ्न पाईन्छ । आचार्य नरेन्द्र देव, जयप्रकाश नारायण र राममनोहर लोहिया त्यस संगठनका नेता र सिद्धान्तकार थिए । वि.पी. कोइरालाको राजनैतिक शिक्षामा पनि यिनीहरुकै प्रभाव परेको थियो । झण्डै आज भन्दा ७५ वर्ष अघिको कुरा थियो यो । नेपाली राजनीतिका महानायक , जननायक वि.पी. कोइरालाको समाजवाद नीति नै हाम्रो  समाजवादी धारणा हो । हामी यसैका अनुयायी हौँ ।

जनताको मुक्ति गर्न याताना सहन तयार हुने, प्रवासिन तयार हुने, जेल जान तयार रहने र जीवन भरि संघर्ष गर्ने हिजोका नेताहरुमा ब्यक्तिगत महत्वाकांक्षा देखिन्नथ्यो । नेपाली राजनीतिमा २००७, २०३६, २०४६ र २०६२÷०६३ क्रान्तिका महत्वपूर्ण वर्षहरु रहे । यिनीहरु नेपाली काँग्रेसका गौरवपूर्ण र ऐतिहासिक क्षणहरु हुन् । यी सवै संघर्षहरु नागरिक अधिकार र नागरिक शासन स्थापना गर्न नै अघि बढेका हुन् । जनताहरु आफ्नो अधिकार प्राप्तीको शासनलाई निर्विकल्प शासन ठान्दछन् । त्यसैेले यी मुद्दाहरुमा जनता सबै आन्दोलनमा होमिन्छन् र क्रन्तिहरु सफल हुन्छन् ।

राजनीति सर्वश्रेष्ठ नीति हो भन्ने गरिन्छ र हो पनि तर वर्तमान राजनैतिक सन्दर्भमा नेपाली राजनीति प्रति जनताहरुको दृष्टिकोण नेतृत्व गर्ने नेताहरुको अनुदार व्यवहार र सिद्धान्त विचलनताबाट नकारात्मक हुँदै गएकोछ । दलका नेताहरु राज्य अवस्था प्रति संवेदनशिल नभएको अवस्था झनझन् बढ्दै गइरहेकोछ । यसले अशुभ घटना निम्त्याउने संकेत नेपाली राजनीतिको क्षितिजको वर्तमान राज्य शुन्यताको अवस्थालाई मान्न सकिन्छ ।

चियापसलहरुमा आफूलाई राजनीतिको पारङ्गत मान्ने र गफ हाँक्ने ब्यक्तिहरुको स्वभाव बढ्दो छ । प्रत्येक दलका कार्यकर्ताहरु स्थानीय नेताको अभिनय गरिरहेका छन् । उनीहरु जनताको दुःख र राज्य अवस्था भन्दा आफ्नो दलका अमूक नेताहरुको समर्थन वा विरोध गरिरहेका देखिन्छन् । फलानो भन्दा म पहिले जन्मेको, छिटो राजनीति गरेको, अवधि धेरै भएको भन्ने जस्ता तथ्यहिन आधारबाट आफ्नो सक्षमता र योग्यताको दाबी गर्नेहरुलाई राजनीतिज्ञको संज्ञा दिन खोजिएको वर्तमान राजनीतिबाट धेरै आशा गर्ने कुनै ठाँउ छँदै छैन । २४ घण्टा प्रत्येक ब्यक्तिलाई भोटरहो÷होइन भन्ने दृष्टिकोणबाट हेर्ने वर्तमान सामाजिक राजनीति विभेदपूर्ण र अहितकारी एवं सिद्धान्तहिन छ भन्नु पर्दछ । आफूलाई शिक्षित र अरुलाई दिक्षित गर्न खोज्नेहरु पनि राजनैतिक बिचार र दर्शनको अध्ययन गरी त्यसलाई सम्प्रेषण गर्न भन्दा ब्यक्तिहरुको भ¥याङ बनेको देख्दा समाज रुपान्तरणको गति अझै विश्राममुखी रहेको आभास हुन्छ ।

चिया पसलमा गफ गरेर समय विताउनु भन्दा आफूलाई राजनैतिक दर्शन अध्ययनमा जुटाउने, सृजनाहरु लेख्ने, आफ्नो  टोल÷छिमेकमा केकस्ता सुधार कसरी गर्न सकिन्छ भन्ने गहन सोचचिन्तन लिने र समाजलाई पथप्रदर्शन गर्ने प्रयास गरे अरुले सम्मान गर्ने वातावरण बन्न सक्थ्यो होला । जर्मनमा जन्मेका कार्लमाक्सले २३ वर्षमा नै भौतिकवादमा डाइरेक्टर उपाधी लिएको कुरा यहाँ उल्ल्ोख गर्न सान्दर्भिक रहला । उनले पत्रकार भएर चेतना फैलाउँदा फ्रान्समा प्रवासिनु प¥यो । फ्रान्समा पनि युवा भड्किने डरले उनी प्रजातन्त्रको काख बेलायतमा गएर आफ्नो अध्ययनमा पुरा समय लगाएका थिए । ब्रिटिश हिस्ट्रि म्यूजियम पुस्तकालयमा उनको धेरै समय बितेको थियो । त्यहीँ बसेर कम्युनिष्ट दर्शन मानिने Dos Capital / Manifesto of the Communist Party जस्ता विशव किर्तिमानी पुस्तक रचना गरेका थिए । उनी राजनीतिज्ञ होइनन् । उनी त अर्थशास्त्री र दार्शनिक थिए । कम्यनिष्टहरु कार्लमाक्सलाई नेता भन्दछन् तर उनी नेता होइनन् ठूला अध्येता र सिद्धान्तकार हुन भन्ने बुझ्नु पर्दछ । उनको बिचार भन्दा पनि उनको लगनशिलता र त्याग अनुशरणिय लाग्छ ।

जननायक वि.पी. कोइराला पनि ठूला अध्येता थिए । उनको आत्मवृतान्तमा उनले विश्वका ठूला राजनैतिक दर्शनहरु अध्ययन गरेको प्रसङ्गहरु पढ्न पाइन्छ । उनले नेपाली साहित्यमा समेत ठूलो योगदान पु¥याएको इतिहास जीवितै छ । उनको अध्ययनशिल स्वभाव र सकृयताबाट वि.पी. ले नेपाली समाजवाद
आविस्कार गरेका थिए । कार्लमाक्सको कम्युनिष्ट बिचारलाई फेड्रिक एन्जेल्सले अझै परिस्कृत गरेको थिए । Das Capital लेख्न सघाउने प्रमूख ब्यक्ति एन्जेल्स थिए भन्ने कुरा पढ्न पाइन्छ । कम्युनिष्टहरु एन्जेल्सलाई पनि नेता भन्दछन् तर उनि शासक भएनन् कहिल्यै ।

महामानव वि.पी. को नेपाली समाजवादलाई सि.के. प्रसाई, कृष्ण खनाल र यज्ञ अधिकारीहरुबाट  बिस्तार गर्ने काम भएको पाईन्छ । हाल प्रदिप गिरी ज्यूबाट पनि यसको थप ब्याख्या गर्ने अमूल्य काम भैरहेको छ । नरहरी जी पनि साथमा हुनुहन्छ । त्यसैले नेपाली समाजवाद कस्तो हुने भन्ने बारेमा हाम्रा चिन्तनहरु बढाउन सके र समय त्यता खर्चिन सक्दा गहन विचारहरु सृजना हुने थिए कि ? अनि हाम्रो बिचार समाजभित्र प्रसारित हुने थियो कि ?

                गाउँका कार्यकर्ताहरुसँग मेरो सम्पर्क ज्यादै कम छ । म सँधै घरबाट सुकिलो लाएर चोक वजार झर्छु, चियापसलमा बस्छु, अरुको कुरा काट्छु, आपूm केहि गर्दिन तर अरुलाई सानो बनाउन खोज्दछु, चोक वजार कार्यथलो मान्दछु । घरगाँउमा कति बिरामीहरु छन्, कतिलाई पारिवारिक समस्या होला, पुजा÷आजा होला , सहकारीहरु होलान, स्कूलहरुमा समस्या होलान, बाटो बिग्रिएका होलान, खानेपानीको समस्याहरु होलान, स्वास्थ्य चौकीमा समस्यहारु होलान, गाँउघरमा सदभाव खलबलिएको छ भन्ने तिर मेरो कुनै ध्यान पुग्दैन । म चिया खान छिमेकमा जान पाए ,उ सँग एकछिन भलाकुसारी गर्न पाए ,उसको मन बिसाउने चौतारी बन्दिन पाए म धन्य हुन्थे । तर मलाई फुर्सद छैन नी यी कुराहरु गर्न । फेर म यस्ता साना कुराहरुमा अल्झिदा त देश बिग्रीहाल्छ नी । मैले देश सोच्नु पर्दछ, गाँउ घर होइन नी । झुपडीका सकुम्बासीको जिविका प्रतिको चिन्ता, दलितहरुको समाजिक हेपाई प्रति मेरो कर्तव्य, लैङ्गिक भेदभाव, बालविवाह र कुरितिहरु उन्मुलन प्रति मेरो संलग्नता छैन ।
                म यस्ता कार्यमा लाग्ने मान्छे हुँ र ? यो त राज्यले गर्ने होइन र ? म यस्ता काममा लागे त मञ्चहरुमा अतिथि को हुने नि ? म नभए म नगए मेरो ठालु पना कसरी संरक्षित हुन्छ ? फेरी ती कार्यहरु त गाँउका कार्यकर्ताहरुको हो नि त । जनताहरुले यि कुराहरु बुझ्नु पर्दछ । म त मत पत्रमा, पम्पलेटहरुमा, पोष्टरहरुमा जनताको घरका भित्ताहरुमा, भोटरहरुको हातमा एक पटक त पुगेकै छु नि । उनिहरुले आवश्यकता ठाने मलाई बोलाउनु प¥यो नि, नबोलाई कसरी जाने त ?
                मैले यसरी नै राजनीतिमा  वषौँ बिताएँ । म नेता बनेकै छु । माने पनि नमाने पनि म नेता नै हुँ । कसलाई थाहा छैन म रातदिन यहिँ हुन्छु । मैले यसरी धेरै सेवा गरेको छु । अझै यसरी बाँचुञ्जेल सेवा गरी रहन्छु । म धन्य छु, म लोकप्रिय छु । कसले भन्दछ राजनीतिज्ञ होइन भनेर ?